Finská svastika, aneb finský hákový kříž

07.03.2013 06:10

Finská svastika, aneb finský hákový kříž

Jak je to vlastně s finskou svastikou? Byli Fini nacisté?

Kde se ve Finsku tento symbol oficiálně objevil poprvé a kde ho i dnes můžeme u Finů vidět?

Lidé se vztahem k vojenství moc dobře znají hákový kříž na finské technice, ale mnozí nemají úplně jasno jak se tam ocitl. Někteří to připisují vztahu seveřanů ke své dávné historii, jiní si ji spojují s vikingskou heraldikou a jiní se "spojenectvím" Finska s nacistickým Německem v době 2.sv. války. Přitom vznik "Finského hákového kříže" je tak prostý. Za vším je pouze vděčnost.

Ilmavoimat

Málokdo by to řekl, ale Finské letectvo (Suomen ilmavoimat) je jedním z nejstarších samostatných letectev na světě. A i když se nebylo prakticky čím chlubit, protože šlo o jediné letadlo, tak Finové jsou na tyhle "drobnosti" dodnes náležitě hrdí. Formálně vzniklo 6. 3. 1918, jako "Letecké síly" což byla součást Finské armády, prakticky o pár týdnů dříve než slavná britská RAF, která má den vzniku datován na 1. 4. 1918 a ve vlastnictví měla v tu dobu stovky letadel různých typů a druhů.

 

 

 

 

 

 

 

V národních barvách Finska - modrá svastika (hákový kříž) v bílém kruhu (později světle šedém, či bez něj). Byla "finská svastika" symbolem který měl něco společného s německým nacismem? - Letecké muzeum Tikkakoski Finsko (2010)

 Baron von Rosen a symbol štěstí.

Po získání samostatnosti Finska roku 1918 se ihned řešil problém národního vojenského letectva. Nová vláda neměla oproti rudým finům podporovaných ze sousedního bolševického SSSR jediné vlastní letadlo. A právě to, které považují Finové za své vůbec první, bylo darem sympatizanta s novým státem švédského barona Erica von Rosena, což je trochu ironie povážíme-li vztah Finů v té době ke Švédům, který by se dal přirovnat ke vztahu našich československých dědů k rakušákům, či maďarům. Toto letadlo bylo licenčně vyrobený francouzský Morane-Saulnier Type L ve Švédsku dodávaný pod označením Thulin Typ D. Baron Eric von Rosen daroval Finům tento stroj pod jménem F.1 (F jako Flygmaskin švédsky letadlo, 1 jako první) a nechal na jeho křídla, před jeho přeletem do Finska namalovat část z rodového znaku a svůj osobní "symbol štěstí" jak ho nazýval - svastiku, provedenou ve finských národních barvách - modré a bílé.

 

 

 

 

 

 

 

 

Thulin typ D (F.1) je považovaný ve Finsku za první oficiální vojenský letoun. Originál byl zničen havárií a dnes je vystavena tato nádherná replika v Leteckém muzeu v Tikkakoski ve Finsku. (2010)

Letoun byl 6. března 1918 přelétnut do Finska a tento den se také uvádí jako den vzniku Finského letectva - Ilmavoimatu. Celá operace nakonec neproběhla úplně hladce, protože švédské úřady k přeletu nedali povolení a Nils Kindberg, který letoun pilotoval, dostal poté za opuštění země bez povolení pokutu 100 švédských korun což ještě nebyla taková tragedie, jakou se stala následná fatální nehoda nedlouho po přeletu, kdy byl havárií první finský letoun F.1 úplné zničen i přes to že na něm byl namalován onen "symbol štěstí".

Nakonec  jako projev úcty a vděku k baronu Ericu von Rosen, byla rozkazem vydaným maršálem C.G. Mannerheimem dne 18.3.1918 modrá svastika na bílém poli oficiálně přijata jako výsostný znak Finského letectva a finové mu říkali "Hakaristi". Finské letectvo používalo hakaristi  27 let a to do roku 1945, kdy byl rozhodnutím spojenců z pochopitelných důvodů nahrazen bílo-modro-bílou kokardou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Současná podoba finského výsostného znaku - Letecké muzeum Tikkakoski Finsko (2010)

 

Finská svastika dnes

Vlajka finského letectva

"Prezidentská standarta finského letectva" pokračuje v používání svastiky jako symbolu původně zavedeného v roce 1918 i do dnešních dnů.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schválený návrh znaku leteckých sil Finska od Finského umělce Akseli Gallen-Kallela a hodiny, které visely ve společné místnosti pilotů v období Zimní a Pokračovací války. (Letecké muzeum Tikkakoski Finsko - 2010)

Dnes se použivají dvě verze znaku tkz. "korektní" (mezinárodně-nekonfliktní) znak, kde je svastika nahrazena zlatým orlem v letu zprava doleva na původním kruhu s točících se křídel, tak i ten historicky původní znak s černou svastikou. Druhá verze je  na čestných zástavách, praporech, medailích, prstenech apod. udělovaných a používaných doma ve Finsku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nekonfliktní "korektní" znak Finského letectva.   "Staronový" znak Finského letectva, rok 2007    

V prosinci 2007 byl obnoven i znak finské protivzdušné obrany z druhé světové války - okřídlený kovový prstenec zdobený svastikou v jeho středu. Piloti a příslušníci finského letectva mohou nosit stříbrný prsten s tímto znakem a výtěžek z prodeje těchto prstenů jde na charitativní účely.

                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ze slavnostní přehlídky Finských leteckých sil - (Helsinki Finsko  2008)

 

Finská prezidentská vlajka a státní řády

Prezident Finska je zároveň velmistr Řádu bílé růže. Podle protokolu má tedy prezident nosit při slavnostních příležitostech Kříž svobody s řetězem a tento kříž je vlastně hákovým křížem. Byl zhotoven podle původního návrhu umělce Akseli Gallen-Kallela. Podobné je pak i finské státní vyznamenání "Velký kříž s řetězem" (obdoba našeho Řádu Bílého Lva) a toto významné vyznamenání bylo uděleno 11-krát hlavám cizích států. Aby nedošlo k nedorozumění, byl původní hákový kříž z dekorace nahrazen tímto finským křížem svobody na rozhodnutí prezidenta Kekkonena v roce 1963 poté, co Charles De Gaulle odmítnul jeho udělení v provedení s původní svastikou. Kříž svobody má vzor ve svastice a  je v levém horním rohu současné prezidentské vlajky Finska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Současná prezidentská vlajka Finska s křížem svobody v levém horním rohu (2010)

Jen taková perlička nakonec

V tankovém muzeu v Parole je docela velký počet kořistních vozidel Rudé armády, které Finové fikaně ukořistili během bojů v zimní válce i později a po opravách nasadili proti jejich původním majitelům ozdobené finskými hákovými kříži namalovanými na jejich věžích a pancířích. Tanková vojska přijala svastiku "hakaristi" také za svůj znak a od roku 1941 až do konce 2. světové války se pak tato finská verze hákového kříže stala standardním označením obrněných vojsk této severské země.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukořistěné sovětské tanky Rudé armády "ozdobené" hákovými" kříži. Tankové muzeum Parola Finsko (2010)

Finské provedení hákenkrojce se od symboliky používané na vlajce nacistického Německa či na směrovkách letounů Luftwaffe lišilo nejen vodorovným a svislým uspořádáním ramen kříže, ale i tmavěmodrou, nebo černou barvou s bílým/šedým stínováním.

Po roce 1945 se tanky stejně jako letouny začaly označovat stejnou bílo-modro-bílou kokardou, která se používá dodnes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dnešní podoba kokardy na obrněné technice. Zde na tanku Leopard 2A4 ex Bundeswehr - Tankové muzeum Parola Finsko (2010)

 

Finská svastika (hákový kříž), byla tedy symbolem který neměl nic společného s německým nacismem.

 

Marty